אסטרטגיות ומתווים של עסקאות מיזוגים ורכישות

מרץ, 2022 

מבוא

ישנם מספר שיקולים אותם יש לקחת בחשבון בעת בחינת אסטרטגיה של טרנזקציות במיזוגים ורכישות (A&M) . ישנם מספר מתווים, שלהם היבטים בתחומים כגון :ממשלתיים, מיסוי רשות לתחרות, מתחרים, היבטי מס וכיוצ"ב.

עסקת מיזוג או רכישה יכולה להתבצע במספר מסלולים, ואף ישנן מספר פסיקות מנחות של בתי המשפט לפיהם הצדדים יכולים לשקול גיבוש של מתווה העסקה בהתאם לצרכים הספציפיים שלהם ועליהם להקפיד לשמור על זכויות צדדים שלישיים כגון בעלי מניות מיעוט, עובדים, נושים, רשויות וכיוצ"ב. 

מיזוגים ורכישות – חברות פרטיות או בורסאיות

ישנם מספר רב של פרמטרים שיש לשקול בעת ביצוע עסקאות מיזוג שמעורבות בהם חברות בורסאית שיתכן ואינם קיימים במקרה של עסקאות בין חברות פרטיות .

שכיח בעת עסקאות של מיזוגים ורכישות, כשהחברה ששוקלים לרכוש הינה ציבורית,  מתבצעת הצעות רכש ולעיתים ניתנת הצעת מיזוג משולש או במהופך .

לעיתים קרובות נלקחים בחשבון שיקולים תאגידיים בעת בחנת רכישת חברה בורסאית אשר לאור זאת שמחזיקי המניות במיעוט עלולים להתנגד לעסקת המיזוג.

בנסיבות אלו קורה לעיתים שהחברה הרוכשת מעדיפה שביצוע המיזוג יעשה באמצעות חברה קשורה ( בת, אחות וכיוצ"ב ) אשר הפעילות הנרכשת ממוזגת לתוכה ובמסגרתו לא יידרשו לכינוס דירקטוריון של החברה הרוכשת.

לפי חוק החברות ישנם 3 אפשרויות של הצעות רכש למניותיהם של חברות אשר מניותיהן נסחרות בבורסה: רגילה, מיוחדת או מלאה.

הצעת רכש מלאה אמורה להסדיר מתווה של רכישת % 100 מהחברה והפיכתה לפרטית. והצעת רכש מיוחדת. בניגוד להצעת רכש רגילה, הן הצעת הרכש המיוחדת והן 

הצעת רכש מיוחדת היא רכישת שליטה בחברה ציבורית. וזה מתבצע על ידי בדרך של הצעת רכש מיוחדת. כלומר, גוף מסויים אינו רשאי לרכוש מניות במסחר השוטף בבורסה ולהפוך כך לבעל שליטה. אולם אותו גוף יכול להפוך לבעל שליטה אם המניות יוקצו לו בשוק הראשוני כלומר על ידי החברה עצמה, או אם הוא רוכש אותם מבעל מניות קיים אשר יש לו שליטה. 

הצעת רכש רגילה מוגדרת באופן שיורי כהצעת רכש שאינה מיוחדת או מלאה.

סעיפים 336-340 לחוק החברות קובעים הליך אשר במסגרתו חייב המציע להציע הצעת רכש לכלל בעלי מניות המיעוט בחברה הנמכרת ולנסות לשכנע אותם להצטרף לעסקה. ניתן לכפות על  מיעוט המחזיק פחות מ- 5% ממניות חברת המטרה.

במיזוג משולש, החברה המעוניינת לרכוש ממזגת לתוך חברה קשורה שבבעלותה את החברה הנרכשת. 

 

אפשרויות ביצוע עסקאות בחברות פרטיות

בעסקאות מיזוג או רכישה בחברות פרטיות, בוחנים בין היתר את הפרמטריים הבאים לביצוע העסקה :

תחום הפעילות וסנרגיה של החברה הרוכשת והנמכרת,  מוניטין , הסבת הסכמים מול לקוחות ספקים מכרזים וכיוצ"ב, שיקולי רגולטוריים לרבות הרשות לתחרות, שיקולי וכיוצ"ב.

ישנם מספר סוגים של מיזוגים אולם העיקריים שבהם הם : (1) רכישה או החלפת מניות, (2) רכישת פעילות ו/ או נכסים.

מסלולים אפשריים נוספים בהם יכולים לפעול הצדדים לצורך עסקת מיזוג או רכישה, הם מיזוג סטטוטורי לפי חוק החברות, או לפנות למסלול סעיפים 350-351 לחוק לפיהם המיזוג יהיה על דרך פשרה או להביא לאישור בית משפט).

לבית המשפט יש סמכויות בבואו לדון בעסקאות מיזוגים, והוא לוקח בחשבון שיקולים של צדדי ג', בעלי מניות, עובדים וכיוצ"ב.

סיכום

ישנה חשיבות לביצוע היערכות מקדימה בעת בחינת עסקת מיזוג או רכישה וישנם השיקולים שלפיהם יש לבחור במתווה המיטבי של העסקה, ורצון להקטין ככל שניתן את החשיפות בדרך לסיום עסקה מוצלחת.

לקבלת ייעוץ מקצועי ופרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח עובד כדורי

כל הזכויות שמרות לרו"ח עובד כדורי .

כל מי שמסתמך על מאמר זה עושה זאת על אחריותו. המאמר אינו מהווה יעוץ מקצועי אלא מובא בכלליות בלבד ואין להסתמך עליו מבלי להתחשב במגוון שיקולים פרטניים .

 

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    עוד בנושא

    אתרי אינטרנט מובילים לפרסום "עסקים למכירה"

    ישנם מספר דרכים למכור עסק או למצוא עסק למכירה : שימוש ביועץ או מתווך עסקים. שימוש בלוחות פרסום אתרי אינטרנט של עסקים למכירה. פנייה ישירה לגופים או עסקים שלדעתכם יכולים...

    המשך קריאה

    אילו שיקולים נלקחים בחשבון בדרך לעסקה מוצלחת

    לכל עסקה יש שלושה היבטים: פוטנציאל ההפסד פוטנציאל הרווח ההסתברות שכל אחד מהתרחישים יקרה שלושת הפרמטרים האלה חיוניים לקבלת החלטה מושכלת ונכונה לגבי כדאיות העסקה, אך הראשון עשוי להיות החשוב ביותר. אם...

    המשך קריאה

    איך משקיעים בוחרים במי להשקיע?

    איך משקיעים בוחרים במי להשקיע על ידי בחינת המייסדים, הבעלים , מנהלים ואנשי מפתח מרכזיים בפרמטרים הבאים : 1.  IQ: Intelligence Quotient - אינטיליגנציה שכלית. יכולת אינטלקטואלית . 2.  EQ: Emotional  Quotient  -  אינטיליגנציה רגשית.  יכולת רגשית לדבר עם משקיעים. לקוחות. עובדים. ספקים. 3.  AQ: Adversity...

    המשך קריאה

    חמישה טיפים שעשויים להגדיל הצלחה בעת מו"מ בעסקת מיזוגים ורכישות

    אפריל 2022 כמנכ"ל ובעלים של שמתמחה במיזוגים ורכישות וחיבורים עסקיים עם סנרגיה, ניהלתי מספר רב של משאים ומתנים בעסקאות מיזוגים ורכישות (M&A) במהלך השנים. כל עסקת מיזוג ורכישה היא ייחודית, אולם יש...

    המשך קריאה