כיצד לקנות עסק קיים?

שלב 1: מצא עסק לרכישה

שלב 2: הערך את העסק

שלב 3: משא ומתן על מחיר קנייה

שלב 4: הגש מכתב כוונות

שלב 5: בדיקת נאותות מלאה

שלב 6: השגת מימון

שלב 7: חתימה על הסכם רכישת העסק (קלוזינג)

לנהל עסק משלך זה נהדר. לבנות אחד מאפס? באמת קשה. ולכן יש יזמים שבוחרים לקנות עסק קיים . ישנן סיבות אחרות לרכוש עסק, כמו רכישת מתחרה עולה, או פשוט בניית תיק ההשקעות שלך והגדלת מצבת הנכסים שלך.

לא משנה מה הסיבה שלך, תהליך רכישת עסק קטן עוקב אחר אותו דפוס. החל ממציאת והערכת העסק הנכון ועד לסגירת העסקה, אנו נדריך אותך לאורך כל התהליך כדי שתדע מה עומד לבוא.

שלב 1:מצא עסק לרכישה

הצעד הראשון הוא לא רק למצוא עסק זמין, אלא למצוא עסק שכדאי לקנות. יש הרבה עסקים למכירה. אבל כאלה עם הבטחה כספית שמחזיקים בפועל את האינטרס שלך אינם נפוצים כל כך. עליכם למצוא עסק שמתחייב לרווחיות ולא מסתיר שלדים בארון.

כשאתה מוכן לקנות עסק עליך לחפש את הדברים הבאים:

  • תזרים מזומנים חיובי (או מסלול שמראה פוטנציאל).
  • תעשייה שאתה מכיר.
  • מגוון לקוחות (אף לקוח לא אמור להיות יותר מ-10% מההכנסות, בערך).
  • תוכנית צמיחה ארוכת טווח.
  • עסק שתוכלו לראות את עצמכם נהנים ממנו.

היכן ניתן למצוא עסק לרכישה:

ככל שהחיפוש שלך רחב יותר, כך גדל הסיכוי שתמצא "פנינה".

חפש בכמה שיותר מקומות לפני שתתחיל לדרג את אלו המועדפים עליך.

חלק מהסלעים שתוכלו להפוך על מנת למצוא עסק למכירה כוללים:

  • אתרי מתווכים מקוונים.
  • מתווכים עסקיים מקומיים.
  • עורכי דין מקומיים
  • זכיינים וכו'.

שלב 2: הערך את העסק

לאחר שזיהית עסק שאתה מעוניין בו, הגיע הזמן להבין כמה שווה העסק. תוכלו למצוא שפע של מוכרים שמעריכים יתר על המידה את העסק שלהם, וחשוב לוודא שלא משלמים יתר על המידה.

בעת הערכת עסק יש לך שתי אפשרויות:

עשה זאת בעצמך או לשכור איש מקצוע כמו רואה חשבון.

הבעיה בהעסקת איש מקצוע היא שהיא יכולה להיות יקרה – 10,000 ש"ח ומעלה. אך אם אינך בטוח ביכולתך לבצע הערכה אובייקטיבית, אנו ממליצים על כך.

הערכת שווי עסק מחושבת בדרך כלל באמצעות הכנסות עסקיות, רווח נקי או תפעולי. אנחנו לא יכולים לתת תשובה אחת בלבד לגבי הערכת עסק, מכיוון שכל סוג של עסק מתנהל אחרת בשוק אחר ועם פרמטרים אחרים.

שלב 3: משא ומתן על מחיר קנייה

לאחר שהחלטת שאתה רוצה להתקדם ברכישת עסק ואתה חושב שיש לך מושג טוב מה העסק שווה, הגיע הזמן לנהל משא ומתן על המחיר. בדרך כלל תעשה זאת על ידי הצעה בלתי מחייבת, בכתב או בעל פה. אם ההצעה שלך קרובה למה שהמוכר מוכן למכור עבורו, הם יתחילו לנהל איתך משא ומתן.

ברוב העסקאות העסקיות, תוכלו ללכת קדימה ואחורה, ולנהל משא ומתן על מחירי קנייה ותנאים שונים לפני שתגיעו להסכם. ניתן לשנות תנאים אלה מאוחר יותר אם תמצא משהו במהלך בדיקת נאותות שמשנה את דעתך על שווי החברה.

במסגרת המשא ומתן, תחליט אם ברצונך לרכוש את נכסי העסק את הפעילות שלו או אם ברצונך להפוך אותו לקניית מניות

קניית מניות מועדפת על ידי רוב המוכרים לצורכי מס. במכירת מניות תסכים לקחת על עצמך את כל האחריות המשפטית

מכיוון שפעילות החברה תמשיך להיות כפי שהיא, רק עם בעלים חדשים .

שלב 4: הגש מכתב כוונות

לאחר שיש לך מושג כללי על התנאים והמבנה של רכישת העסק, תגיש מכתב כוונות. זהו מכתב המתאר את כל מה שניהלת עליו מו"מ בעבר, כולל מחיר הרכישה, וקובע את כוונתך לקנות את העסק. זהו הסכם לא מחייב שרק מקדם את תהליך רכישת העסק. זה מראה למוכר שאתה מוכן להתחייב ולהתקדם בתהליך.

מכתב הכוונות גם יעניק לך בדרך כלל זכויות בלעדיות לרכישת העסק לתקופת זמן, בדרך כלל עד 90 יום. פירוש הדבר שתהיה היחיד שיכול לרכוש את העסק בפרק הזמן, ועל המוכר לנהוג בתום לב כדי לסגור את העסקה איתך ועליו לדעת שאתה מסוגל לעמוד בתנאי המכתב כוונות שלך.

שלב 5: בדיקת נאותות מלאה

כאשר תחתום על מסמך סודיות לטובת המוכר, תקבל גישה למידע נוסף אודות העסק. בדרך כלל, כאשר אתה מגלה עניין ראשון ברכישת עסק, תקבל סקירה בסיסית של ביצועי העסק. אך, כשאתה נכנס לבדיקת נאותות, תקבל גישה לכל מידע פיננסי או משפטי שלדעתך נחוץ כדי לסגור את העסקה. אנו ממליצים לוודא שתעיין במסמכים הבאים, לכל הפחות, לפני שתסגור:

  • מסמכים ארגוניים לעסק (למשל מסמכי התאגדות, אישורי תקינות, רישיונות עסק וכו ').
  • דוחות כספיים של 3 שנים קודמות.
  • דוחות רווח והפסד, מאזנים ודוחות תזרים מזומנים לשנה הנוכחית.
  • שינוי בהכנסות במהלך ה- 3 השנים האחרונות והסיבה לשינוי.
  • מידע על חוב עסקי קיים.

רשימות לקוחות עם מידע קנייני

  • חוזים קיימים – והאם ניתן להקצות אותם לבעלים החדש.
  • חכירה מסחרית ומסמכי רכוש אחרים.
  • חוזי שכירות אם בנכס יש דיירים.
  • מסמך זיכיון (אם העסק הוא זיכיון).
  • מידע על עובדים ומנהלים.
  • חומרי שיווק ופרסום.
  • רישומים משפטיים של התדיינויות תלויה ועומדת, אם קיימים.

שלב 6: השגת מימון

במהלך בדיקת נאותות עליכם לעבוד גם על מימון העסקה. רוב העסקים נרכשים בשילוב של חוב והון עצמי, כלומר תממן חלק ממחיר רכישת העסק מהון עצמי והשאר באמצעות הלוואה. יש לך המון אפשרויות כאן, כולל הלוואות בנקאיות מסורתיות, מימון חברתי ועוד.

לפני שאתה נכנס לבדיקות נאותות עליך לדעת אם מימון דרך החברה הנרכשת הוא אופציה או לא, מה שיכול להקל על הנטל הכספי של מציאת הלוואה. מימון כזה הוא הלוואה הניתנת על ידי בעל העסק במקום הלוואה חיצונית. לכן חשוב לעבוד על תהליך זה במהלך בדיקת נאותות. תרצה לוודא שהמלווה שלך מוכן לתת מימון כשתצטרך לסגור את העסקה.

שלב 7 : חתימה על הסכם רכישת העסק

אם לא היו הפתעות במהלך בדיקת נאותות, אז הגיע הזמן לסגור את העסקה. כאן תערוך הסכם רכישה סופי ותסכים לכל תנאי העסקה עם מוכר העסק.

אתה תמיד צריך לשכור עורך דין שיעזור לך לנהל משא ומתן על חלק זה של התהליך. לכל הפחות, הם יכולים לבדוק את הסכם הרכישה כדי לוודא שאתה מקבל את מה שניהלת עליו מו"מ לפני החוזה ושאתה מוגן מפני הפתעות.

לאחר ששני הצדדים יחתמו על הסכם רכישת העסק, אתה מוכן לפנות למלווה שלך לצורך מימון רכישת העסק. הכספים שקיבלת מהמלווה שלך בדרך כלל יופקדו בפקדון (כלומר, בנק או משרד עורכי דין יחזיקו את הכסף לשם שמירה). לאחר ששני הצדדים יתנו את אישורם לקיום תנאי העיסקה כפי שמשתקף בהסכם מכירת עסק, אזי הכסף יינתן למוכר העסק ואתה תהיה הבעלים של העסק.

ברגע שהסגירה מסתיימת, תצטרך להגיש בקשה לרישיונות עסק נחוצים כדי לוודא שפעילות העסק שלך עוברת בצורה חלקה. לעיתים, יאפשרו לך לפעול עם הרישיונות הקיימים במהלך תקופת המעבר, אך אל תתנו לזה לחמוק מדעתך. אם רכישת העסק שלך היא רכישת מניות, ייתכן שלא תצטרך לדאוג לכך מכיוון שהישות העסקית לא תשתנה.

בשלב מסוים, בזמן שקפצת דרך מכשולים חוקיים, ייתכן ששכחת שבדיוק הפכת לבעל עסק, מזל טוב!

פוסט זה אמור לשמש למטרות הסברה בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי, עסקי או מס. כל אדם צריך להתייעץ עם עורך הדין שלו, היועץ העסקי או יועץ המס ביחס לעניינים המוזכרים בפוסט זה. אנו לא לוקחים אחריות על פעולות שנעשות בהסתמך על המידע הכלול במסמך זה.

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    עוד בנושא

    אתרי אינטרנט מובילים לפרסום "עסקים למכירה"

    ישנם מספר דרכים למכור עסק או למצוא עסק למכירה : שימוש ביועץ או מתווך עסקים. שימוש בלוחות פרסום אתרי אינטרנט של עסקים למכירה. פנייה ישירה לגופים או עסקים שלדעתכם יכולים...

    המשך קריאה

    אילו שיקולים נלקחים בחשבון בדרך לעסקה מוצלחת

    לכל עסקה יש שלושה היבטים: פוטנציאל ההפסד פוטנציאל הרווח ההסתברות שכל אחד מהתרחישים יקרה שלושת הפרמטרים האלה חיוניים לקבלת החלטה מושכלת ונכונה לגבי כדאיות העסקה, אך הראשון עשוי להיות החשוב ביותר. אם...

    המשך קריאה

    איך משקיעים בוחרים במי להשקיע?

    איך משקיעים בוחרים במי להשקיע על ידי בחינת המייסדים, הבעלים , מנהלים ואנשי מפתח מרכזיים בפרמטרים הבאים : 1.  IQ: Intelligence Quotient - אינטיליגנציה שכלית. יכולת אינטלקטואלית . 2.  EQ: Emotional  Quotient  -  אינטיליגנציה רגשית.  יכולת רגשית לדבר עם משקיעים. לקוחות. עובדים. ספקים. 3.  AQ: Adversity...

    המשך קריאה

    אסטרטגיות ומתווים של עסקאות מיזוגים ורכישות

    מרץ, 2022  מבוא ישנם מספר שיקולים אותם יש לקחת בחשבון בעת בחינת אסטרטגיה של טרנזקציות במיזוגים ורכישות (A&M) . ישנם מספר מתווים, שלהם היבטים בתחומים כגון :ממשלתיים, מיסוי רשות לתחרות, מתחרים, היבטי...

    המשך קריאה